SEO starter altid med en søgeordsanalyse

Del indlægget

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

SEO starter altid med en søgeordsanalyse

Ved du hvad dine kunder søger på? Ved du hvor mange der søger efter dine produkter eller ydelser? Nej det gør du ikke. Hvordan skal du så optimere dine hjemmeside i forhold til SEO? Det kan du nemlig ikke. Du skal altid få lavet en søgeordsanalyse, så du kender dine kunders søgemønstre.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er egentligt en ret simpel, men en utrolig vigtig analyse, som danner et overblik over hvilke søgeord man ønsker at blive fundet på. Men også hvilke søgeord, du skal arbejde med på din hjemmeside. En søgeordsanalyse handler derfor om at afdække alle de søgeord, som har relevans for din virksomhed. Analysen danner derfor grundlag for hvordan du skal arbejde med søgemaskineoptimering på din hjemmeside, således du kan føre folk ind på din hjemmeside gennem verdens største søgeplatform, nemlig GOOGLE.

En søgeordsanalyse giver et overblik over:

  • Hvad søger folk på?
  • Hvor mange søger på det?
  • Er der relaterede søgninger, som kunne give mening for dig at arbejde med?
  • Long tail strategy

Hvad betyder long tail strategy?

Kort sagt, handler det om, at du arbejder med længere søgeudtryk, hvor konkurrencen derfor er mindre. Lad mig prøve at forklare:

Det giver sig selv, at mange mennesker søger på ”Nike” (helt præcis 60.500 om måneden). Dette betyder også at der er stor konkurrence og du kan derfor have svært ved at ranke højt på google, hvis du blot optimere og forsøger at ranke på ordet ”Nike”. En anden faktor som også gør Long tail strategy rigtig spændende at arbejde med handler om, hvor kunden er i forhold til købsprocessen. En kunde der søger på Nike, er som udgangspunkt blot ude efter at undersøge behov og finde informationer. Kunden er derfor langt fra  at udføre et køb/eller foretage en interaktion med virksomheden.


Kigger vi på ordet ”Nike free 5.0” er det mere specifikt og derfor er der også færre søgninger på dette (helt præcis 880 om måneden). Dette betyder helt naturligt, at konkurrencen er mindre og du derfor har større chancer for at ranke højt. Udover dette er kunden også længere i købsprocessen og er nu i gang med at evaluere og måske søge alternativer i forhold til ”Nike free 5.0”. Dette betyder også, at der udover en lavere konkurrence, også som udgangspunkt er gode muligheder for en højere konvertering for dig.

Nu er du nok ved at forstå det… Men lad os lige tage et sidste kig på ”Nike free 5.0 dame sort”. Der er helt naturligt en lavere konkurrence (helt præcis 20 søgninger om måneden). Derfor har du nu rigtig gode muligheder for at ranke højt og kunden er her fast besluttet og klar til at købe.

Nu forstår du forhåbentligt hvad Long tail strategy går ud på og vigtigst af alt, hvorfor du ikke kan arbejde med søgemaskineoptimering uden en søgeordsanalyse.

Sådan kan en søgeordsanalyse se ud

Et eksempel på en søgeordsanalyse kunne se således ud. Ikke sønderlig pæn, men sindssyg effektiv og uundværlig når du skal arbejde med søgemaskineoptimering.

I dette tilfælde kan du se analysen ud fra kategorien ”armbånd” – Det vil sige har du flere kategorier/ydelser, skal en søgeordsanalyse laves for hver enkelt kategori/ydelse, for netop at afdække hvad folk søger på inden for den pågældende kategori/ydelse.

I dette tilfælde, kan du se de har benyttet søgeordene i deres title, men udover dette skal analysen især også benyttes til tekster på den pågældende URL/kategori.

Vil du mere om hvordan du skriver tekster og bruger H-tags/overskifter på dine sider, kan du læse mere her: Sådan skriver du gode tekster og H-tags/overskifter på din hjemmeside.  

Se også her hvordan du skriver perfekte Titles.

Ønsker du hjælp til søgemaskineoptimering på din hjemmeside, vil jeg rigtig gerne hjælpe dig – Du kan læse mere om det her.

Jeg håber du blev lidt klogere på hvad en søgeordsanalyse er og hvor vigtig den er for at skabe de bedste resultater, når du arbejder med søgemaskineoptimering.

1 kommentar til “SEO starter altid med en søgeordsanalyse”

  1. Pingback: Skriv unikke tekster og brug rigtige H-tags | Hjemmesider360.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Tips og Tricks

Hvad er et Sitemap?

Hvad er et sitemap? Et sitemap kan sammenlignes med et index. Et sitemap giver et overblik over alle sider på en hjemmeside eller webshop og

Mangler du en ny hjemmeside til at fremvise din virksomhed?

Få et uforpligtende tilbud

Billig hjemmeside og webdesign