Del indlægget

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for ”Seach Engine Optimatzation” – På dansk kalder vi det: ”Søgemaskineoptimering”

Søgemaskineoptimering handler kort og kontant om at komme nr 1. På Google  eller i hvert fald side 1, når de potentielle kunder søger efter dine ydelser. Det lyder simpelt ikke? Men beklager på forhånd – SEO er ikke simpel og ligetil, men jeg håber at jeg igennem dette blogindlæg kan give dig en bedre forståelse af det og hvordan det fungerer, så du kan komme i gang!

Lad os lige forstå Google først – Prøv at lav en søgning på Google, ellers det behøver du faktisk ikke, for jeg har allerede gjort det for dig.

Jeg har søgt på ordet: SOFA

Det første vi ser er betalte annoncer, som laves gennem Google Ads – Som sagt betaler man her for at få klik, det har altså ikke nogen direkte sammenhæng med SEO og derfor vil jeg ikke komme nærmere ind på det i dette blogindlæg.

Til højre ser vi Google shopping, som også laves gennem Google Ads – Her kan man vise produkter gennem billeder, hvor priserne og evt anmeldelser også kan følge med, men nok om det, vi skal videre til SEO!

De organiske søgeresultater som vises under de betalte annoncer ligger netop der fordi der er arbejdet med SEO på følgende sider.

Men hvad F…… gør de så? Jeg sælger også sofaer og jeg ligger på side 15? Hmm…

Nu skal du holde fast, men SEO er inddelt i flere forskellige parametre.  Men som udgangspunkt deler man op i On-page og Off-page SEO, hvor mine fantastisk oversættelser denne gang holder skik, da On-page SEO handler om alt på din side og off-page om alt det udenom.


On-page SEO

Ved on-page SEO kigger man på om der er unikke tekster, linkstrukturen, Server response codes og URL strukturen mm.

Udover dette er nogen af de vigtigste parametre, når du arbejder med On-page SEO dine Titles, meta descriptions, URLs, Tekster og H-tags – Heldigvis for dig, nok også det der er lettest at gå i gang med! Men Google læser tekster, links og URLs – Bum slut, sådan er det bare.

Lad os holde det simpelt og starte med Titles, meta description og URL:

Titles er den øverste (blå) Titel, hvilket er det man ser på Google, når man i mit eksempel søger på ”Sofa” – Titles er noget af det vigtigste i forhold til on-page SEO og du skal her have implementeret dit primære søgeord som noget af det første og gerne mellem 1-3 gange i din title.

Et par sidebemærkninger til dine Titles:

Din title må max fylde 585 px– Forsøg altid altid fylde den helt ud, men aldrig over, for så knækker den:

Skriv perfekte Titles med mit værktøj: Skriv perfekte titles

Tal er altid godt i din title– Det skaber blikfik 99,-

Brug tegn i din Title– Det skaber blikfang, men gør det med måde, så det ikke kommer til at virke useriøst.

Hey, fra mig til dig! Du kan benytte følgende tegn i dine titles:

❆  ☽★☒  ♠♥  ♦  ♬❥✿❋✩✮✯✰❶❷❸❹❺❻❼❽❾➀➁➂٩(͡๏̯͡๏)۶Ƹ̴Ӂ̴Ʒ►▼✓  ➜➢➣➤➔⬤Ꙭ➔  ♼

URLéner den grønne tekst du ser; https://jysk.dk/stue/sofaer. Din Url er også utrolig vigtig og generes som udgangspunkt selv af dit CMS system – Du skal dog være opmærksom på at din URL ikke hedder //møbler, hvis det er sofaer kategorien indeholder, så kan du med fordel, ligesom jysk.dk har gjort lave en overkategori, der hedder møbler, som indeholder //sofaer og //borde osv…

En lille sidebemærkning til URLs – Google hader æøå, hvilket betyder at du altid skal være opmærksom på dette. Nogle CMS systemer ”oversætter” selv, men ikke alle, så derfor skal du være opmærksom på dette.

Den korrekte måde at skrive ÆØÅ på er:

Æ = ae

Ø = oe

Å = aa

Så fik vi også lige den med, nu skal vi til meta descriptions.

Skriv gode meta descriptions

Meta descriptions er den grå tekst, du ser under din URL. Din meta description har ikke direkte indfyldelse på SEO og din placering på Google – Og så alligevel har den.

Som i kan se på billedet markeres søgeordet med fed i din description, hvilket for læseren kan være betryggende og skabe troværdighed, så de netop klikker på din side og ikke de andre. Så derfor skal din meta description altid indeholde søgeordet og give læseren lyst til at klikke på din side.

Nu er vi igennem det vigtigste og noget af det første du let kan gå i gang med på din hjemmeside.

Kort om off-page SEO

Off-page SEO handler som sagt om alt det, der ikke kan gøres på din egen side. Men om at det udenom – Det vigtigste element der kan stå alene er uden tvivl LINKBUILDING. Linker andre sider til din fortæller det google at din side måske er lidt spændende og derfor skal du længere op på Google – Kort sagt.

Når du får/skaffer links til din hjemmeside skal du have følgende med i dine overvejelser:

  • Styrke(hvor stærkt er det domæne du får et link fra)
  • Relevans(Er det relevant at få et link fra bodybuilding.dk hvis du sælger sofaer. Hmmm måske, men det tror jeg ikke)
  • Autoritet(Skoler, biblioteker og institutioner)
  • Trafik (Kan du få trafik fra det domæne som linker til dig?)

Det er svært at få links, som opfylder alle krav, men tag det med i overvejelserne, hvis du prøver at finde links.

Social SEO

Det er i mange år blevet diskuteret om de sociale medier har en direkte indflydelse på dine placeringer på Google, men derfor ikke sagt, at du ikke skal have fokus på det.

Kan du få skabt en troværdighed gennem de sociale medier, den såkaldte Trustscore så vi det altid være at foretrække, men jeg vil ikke forvirre eller trætte dig mere!

UPS! Jeg glemte det vigtigste!

Når man arbejde med SEO, må man aldrig droppe en søgeordsanalyse, uden den er alting gæt. En søgeordsanalyse giver et overblik over hvad folk søger på og hvor mange der søger på de forskellige søgeudtryk – Det er derfor essentielt for dit SEO arbejde, at du har en søgeordsanalyse at læne dig på af.

Læs mere om hvad en søgeordsanalyse er her

Og ja, jeg glemte også at komme omkring H-tags og unikke tekster på din hjemmeside, men jeg synes det blev for meget i et indlæg, så det kan du læse mere om her.

Tak fordi du læste med! Jeg håber du blev lidt klogere!

1 kommentar til “Hvad er SEO?”

  1. Pingback: Hvorfor vælge Wordpress? Læs her hvorfor | Hjemmesider360.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Tips og Tricks

Hvad er et Sitemap?

Hvad er et sitemap? Et sitemap kan sammenlignes med et index. Et sitemap giver et overblik over alle sider på en hjemmeside eller webshop og

Tips og Tricks

Brug af H-tags og tekster

Brug af H-tags og unikke tekster Tekster er og vil altid være en af de vigtigste faktorer inden for on-page SEO. Google læser tekster og

Mangler du en ny hjemmeside til at fremvise din virksomhed?

Få et uforpligtende tilbud

Billig hjemmeside og webdesign