Brug af H-tags og tekster

Del indlægget

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Brug af H-tags og unikke tekster

Tekster er og vil altid være en af de vigtigste faktorer inden for on-page SEO. Google læser tekster og kan gennem tekster gennemskue hvad din side omhandler eller sælger, derfor kommer du ikke uden om at skrive tekster på din hjemmeside.

Når man skriver tekster til ens hjemmeside føler mange at det går udover ens design, hvilket i mange tilfælde også kan være rigtigt, dog må man bare ikke undervurdere hvor vigtig tekster er til trods for at de kan påvirke ens design. Det handler derfor om at skrive brugbare og læsevenlige tekster, som de besøgende faktisk får noget ud af, samtidig med at du har din søgeordsanalyse i baghovedet, så du hele tiden får brugt dine primære og sekundære søgeord i dine tekster.

Men kan jeg ikke bare skrive hvide tekster på en hvid baggrund? NEJ!

Kan jeg så ikke bare skrive mit søgeord mange gange? Nej, man siger at den optimale SEO tekst skal have en ordtæthed på mellem 2-4 %, hvilket betyder, at har du et søgeord – Lad og sige du sælger “sofaer” og skriver en fangende og læsevenlig tekst hertil, så skal du skrive “sofa/sofaer/sofaen” 2-4 gange for hver gang du har skrevet 100 ord.

Ligeledes siger man, at der gerne skal være mindst 300 ord pr. side, hvilket også betyder at du nogen gange skal være kreativ. Og en anden faktor som spiller ind er hvor på siden din tekst er placeret, du kan derfor ikke bare smide alt tekst ned i bunden hver gang. Det kan du godt, men du opnår ikke samme effekt, som hvis den var i toppen. Derfor ser du idag og mange som skriver en kort tekst i toppen og endnu mere tekst i bunden af siden, for netop at finde balancen mellem brugervenlighed og SEO.

ALTID kun én H1 pr. side

En regel der ikke kan diskuteres, er at man altid kun må have én H1 overskrift pr. side/URL. Det betyder, at dit primære søgeord skal indgå i din H1 på dine sider. Se mit eksempel nedenfor:

Herefter kan du benytte H2 overskrifter, hvor du gerne må have flere på hver side. En opbygning kunne se således ud:

H1: Møbler / H2: Sofaer H2: Borde H2: Stole / H3: chaiselong sofaer H3: Plankeborde H3: Læderstole

Men husk altid, kun én H1 pr side/URL og benyt altid dit primære søgeord i din H1 og herefter dine sekundære/ long tail søgeord i dine H2ér, da den største værdi altid vil blive tilskrevet dine H1ér.

Og sidst, men ikke mindst, så skal du altid skrive unikke tekster. Det gælder på både produkter, forside eller kategorisider. Uden unikke tekster rykker du ingen vegne, derimod straffer du dig selv og muligvis også hjemmesiden hvorfra teksten stammer.

Jeg håber, at du har fået lidt ud af at læse med. Har du spørgsmål eller tvivl omkring hvordan du skal komme igang med at skrive tekster eller hvordan du skal benytte dine H-tags, så er du meget velkommen til at kommentere nedenfor.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Tips og Tricks

Hvad er et Sitemap?

Hvad er et sitemap? Et sitemap kan sammenlignes med et index. Et sitemap giver et overblik over alle sider på en hjemmeside eller webshop og

Mangler du en ny hjemmeside til at fremvise din virksomhed?

Få et uforpligtende tilbud

Billig hjemmeside og webdesign